Foam roller

En av de senaste träningstrenderna är användandet av en foam roller. En foam roller kan användas både till uppvärmning och återhämtning och rekommenderas till de som lider av stela muskler
foamroller

 

 

Hur används en foam roller?

Genom att ligga på en foam roller med olika muskelgrupper i fokus och sedan dra sig själv fram och tillbaka knådar denna rulla med hjälp av sin konstruktion och användarens kroppstyngd den muskelgrupp som ska behandlas. Oavsett om det rör sig om en höft, en vad eller en arm som behandlas så rullar man muskelgruppen fram och tillbaka och skapar därmed egen massage.

Trots att det rör sig om en typ av massage så är användandet av en foam roller inte rakt igenom en behaglig upplevelse. När man kommer åt en öm punkt eller en muskelknut så kan det krävas en eller ett par minuters arbete med knuten. Har man hittat en muskelpunkt med spänningar som ömmar extra finns flera sätt att behandla den genom att använda den. Man kan:

  • Lösa upp spänningen genom att rulla muskelgruppen fram och tillbaka ovanpå.
  • Öka trycket på självmassagen genom att använda mer av kroppsvikten på foam rollern.
  • Sträcka ut den led som finns under muskelknuten.

Ett exempel kan vara om man upptäcker en stel muskelknut någonstans i ett ben. Då kan man använda en foam roller och dra den delen av benet över den fram och tillbaka. Man kan öka trycket genom att använda mer eller mindre av sina armar för att hjälpa till att hålla upp kroppstyngden och slutligen kan man flexa leden genom att använda rollern medan man vinklar foten i olika riktningar. Man kan även varva användandet med att ibland böja på knät och sträcka ut igen.

 

Vad händer i kroppen?

Foam rolling kallas i många sammanhang för SMR vilket är en förkortning av Self-myofascial release. På svenska betyder det att man släpper muskelspänningar som samlats i bindväven och muskulaturen.

Det finns många orsaker till varför det uppkommer spänningar, knutar och ömma punkter i musklerna och bindväven. Vanligtvis beror det på olika typer av skador. Skadorna i sin tur kan ha uppkommit på många olika vis, exempelvis vid en statisk arbetsmiljö vid en dator, men lika gärna kan de uppkommit vid en intensiv träning som inte gett kroppen tid för återhämtning. Genom att använda en foam roller får användaren tid till eftertanke och kan reflektera över de spänningar i kroppen som finns och varför de uppkommit.

Med hjälp av en foam roller kan användaren bli av med besvär av stela och ömmande muskler.  Genom denna typ av självmassage ökar blodcirkulationen och muskler och senor stretchas. På så vis släpper spänningar och kramper, samt att ärrvävnader kan förhindras från att bildas.